Satu Destinasi

Di mana kakiku melangkah, satu destinasi yang belum pasti..

Glitter Words
RENUNGAN
Penguasaan Ilmu Pengetahuan
Sabda Rasullah SAW
"Sesesiapa yang mahukan kecemerlangan dunia hendaklah dengan ilmu, sesiapa yang mahukan kecemerlangan akhirat hendaklah dengan ilmu. Sesiapa yang inginkan kedua-duanya hendaklah juga dengan ilmu".
Kehidupan Berkualiti
Firman Allah SWT
" Dan tuntutlah dengan harta kekayaan yang telah dikurniakan Allah kepada mu akan pahala dan kebahagiaan akhirat dan janganlah engkau melupakan bahagian mu (keperluan dan bekalan mu) dari dunia; dan berbuat baiklah (kepada hamba-hamba Allah) sebagaimana Allah berbuat baik kepada mu (dengan pemberian nikmat-nikmatNya yang melimpah-limpah); janganlah engkau melakukan kerosakan di muka bumi; Sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang membuat kerosakan".
(al-Qasas:77)

Buat anak-anak ayah yang sedang belajar..Kat sini ayah turunkan sedikit panduan yang ayah dapat dari Buku Panduan Belajar SMKRD

Kemahiran Menghadapi Peperiksaan

Untuk membantu kamu menjadi calon peperiksaan yang baik, sekumpulan peraturan yang di panggil "EXAMS" perlu kamu ikuti

E : Early preparation ensures success.
Jika kamu gagal merancang, kamu merancancang untuk gagal. Persiapan awal akan menjamin kejayaan sebab kamu akan mempunyai lebih banyak masa untuk mengulangkaji kerja kamu dan kamu tidak menghadapi kecemasan apabila peperiksaan menjelang tiba.

X : X-check with past examination papers.
Semak semula soalan peperiksaan tahun lalu ibarat menjalankan arkeologi peperiksaan- kerap kalinya banyak penemuan penting ditemui.

A : Analyse and answer some questions for practise.
Analisakan soalan peperiksaan tahun lalu dan cuba menjawab sama ada dalam bentuk garis kasar tau jika boleh jawapan model. Ini akan memberikan kamu latihan sebenar untuk menghadapi jenis soalan yang serupa.

M : Memorise and recall - dont just re read or review only.
Hafazkan hujah-hujah/isi-isi penting dan mengingat semula hujah/isi-isi penting yang kamu gunakan untuk tujuan peperiksaan.

S : Steady your nerves for good exam performance.
Mantapkan saraf kamu untuk prestasu peperiksaan yang baik

Sikap Terhadap Peperiksaan

Segala macam perasaaan akan mempengaruhi pemikiran seseorang pelajar; gementar, bimbang, sakit kepala, pening kepala, sesak nafas dll.

"Semua pelajar akan merasa perkara yang sama, sama ada dia pelajar perpencapaian tinggi, sederhana atau rendah. Oleh itu, janganlah terlalu bimbang."

0 komen:

Post a Comment