Satu Destinasi

Di mana kakiku melangkah, satu destinasi yang belum pasti..

Glitter Words
RENUNGAN
Penguasaan Ilmu Pengetahuan
Sabda Rasullah SAW
"Sesesiapa yang mahukan kecemerlangan dunia hendaklah dengan ilmu, sesiapa yang mahukan kecemerlangan akhirat hendaklah dengan ilmu. Sesiapa yang inginkan kedua-duanya hendaklah juga dengan ilmu".
Kehidupan Berkualiti
Firman Allah SWT
" Dan tuntutlah dengan harta kekayaan yang telah dikurniakan Allah kepada mu akan pahala dan kebahagiaan akhirat dan janganlah engkau melupakan bahagian mu (keperluan dan bekalan mu) dari dunia; dan berbuat baiklah (kepada hamba-hamba Allah) sebagaimana Allah berbuat baik kepada mu (dengan pemberian nikmat-nikmatNya yang melimpah-limpah); janganlah engkau melakukan kerosakan di muka bumi; Sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang membuat kerosakan".
(al-Qasas:77)

Hari ini teman ke rumah Tn Haji Hasbi di Kg Bahagia Jaya menghadiri majlis kenduri kahwin anak beliau. Di situ teman bertemu dengan beberapa kenalan iaiitu ahli jamaah Masjid Darul Halim. Macam-macam yang diceritakan termasuklah program kuliah yang terhenti angkara surat pekeliling JAIS, Sibu.

Di antara dialog perbualan kami;

Jamaah A: Lama tak datang ke masjid
Teman: Kat surau aje,
Jamaah A: Macamana program kuliah di Surau Apollo
Teman: Semua stop, macamana masjid
Jamaah A: Kat masjid pun sama, ustaz yang mengajar stop semua kelas dia
Jamaah B: Ustaz tu emo sangat.. patutnya jalan aje,
Teman: Habis tu JAIS dah keluarkan surat..
Jamaah B: Ustaz M kata dia tak ada pun keluarkan apa-apa arahan,
Teman: Jadi kenapa keluarkan surat pekeliling,
Jamaah B: Haa, itu pegawai bawah dia yang keluarkan dan itukan cuma pekeliling biasa,
Teman: Yalah, sepatutnya JAIS adakan muzakarah dahulu dengan GPI baru keluarkan apa-apa arahan.
Jamaah A: Itulah, bila ustaz-ustaz ni dah tak mahu mengajar siapa yang rugi..yang ruginya kita.
Teman: Harap-harap nanti oklah balik
Jamaah A: Mudah-mudahan..

Beberapa orang tetamu yang mendengar perbualan kami (orang kampung) terpinga-pinga kerana tidak mengetahui duduk sebenar tajuk perkara yang kami bualkan..Kenapa??

Sebelum balik apabila majlis selesai
Jamaah A: Sabarlah cikgu..
Teman: InsyaAllah..

Lihatlah ada diantara kita yang tidak tahu menahu apa yang berlaku di sekitarnya. Satu kerugian yang amat besar bilamana kampung ini yang penduduk Islamnya melebihi 500 keluarga diabaikan. Solat jamaah maghrib dan isyak yang tidak sampaipun 30 orang itu majlis-majlis ilmunya dimatikan. Ini baru satu kampung, bayangkan apakah impaknya kepada masyarakat Islam di kampung-kampung yang ada di sekitar Sibu ini.

Apa yang teman kesalkan kenapa perkara-perkara kebaikan selalunya tidak mendapat pembelaan sewajarnya. Apatah lagi kesedaran beragama dalam masyarakat kita masih kurang. Seharusnya semua pihak dapat mengembeling tenaga membina satu kekuatan dalam meninggikan syiar Islam di bumi Sibu ini..

0 komen:

Post a Comment